PRE mortem kontra PRO mortem
2017. július 30. írta: Konzultáció Economy

PRE mortem kontra PRO mortem

Nem szerencsés egy címbe csupa idegen szót összegyűjteni – vagy mégis?

Remélem, hogy a mai cikkemmel felhívom a figyelmet valami olyasmire, amivel sok kudarcot lehetne kikerülni.

De mit is jelent ez a két furcsa szó?

Az utóbbi – POST mortem - egy gyakran használt orvosi kifejezés, mely a halál okainak kiderítését jelenti (halál utáni boncolás)

Ebből már elég logikusan következtetni lehet mit is takar a PRE mortem kifejezés – boncolás, de nem utólag, hanem előre. Az egészségügy erre inkább, a megelőzés szót használja.

A döntéselméletben viszont megmaradt a PRE mortem kifejezés, ami lényegében előminősítést és egy nagyon hatékony kockázatbecslési módszert jelöl. Létrehozója és névadója Dr. Gery Klein amerikai pszichológus.

Vállalkozói körben sokan jól ismerik azt a statisztikát, hogy az induló vállalkozások elenyésző százaléka lesz sikeres. Ennek ellenére naponta indulnak azok a vállalkozások, akik úgy gondolják, rájuk nem vonatkoznak a statisztikák - majd 1-2 év alatt kiderül, hogy mégiscsak - végül ők is bekerültek a bukottak gödrébe.

Ilyenkor persze jön a PRO mortem, vagyis annak megértése és kiderítése, hogy mi is történt? Megpróbálják az érintettek felkutatni és megérteni a törött darabokat. Megérteni mi is vezetett a kudarchoz.

Pedig mindez elkerülhető lett volna, ha a projekt megkezdése előtt a projekt résztvevők lefolytatják a PRE mortem ülést. Vagyis a projektben érdekelt összes résztvevő összeül, és nagyon GONDOSAN összeírják a lehetséges katasztrófa kimeneteleket. A cél, hogy egy teljesen részletes listát készítsenek az elképzelhető rossz dolgokról.

pre-mortem-3.jpg

  1. lépés: az összes lehetséges akadály felsorolása egy listába
  2. lépés: a Top 10 probléma kiválasztása.
  3. lépés: a Top 10 problémára, megoldások keresése

Dr. Klein gyakorlati javaslata a PRE moterm meetingekre:

Az adott projektet jól ismerő emberek jöjjenek össze egy megbeszélésre és KÉPZELJÉK EL, hogy megvalósult a tervük, azonban a kimenetele katasztrofális lett. A feladat, hogy ÍRJÁK LE külön-külön a katasztrofális kimenetelek történetét.

A PRE mortem ülések legnagyobb hozadéka, hogy nem engedi elbagatellizálni a kételyeket, melyek gyakran ott vannak az egyes csapattagokban, de nem merik szóba hozni ezeket vagy ha szóba is hozzák, hamar félresöprik őket, a ne vészmadárkodjon már itt szlogennel . Pedig a vészmadárkodás fontos! Csak meg kell adni a formáját és módját, hogy a siker irányába tudjon hatni.

Nem célszerű figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a kételyek elnyomása túlzott magabiztossághoz és túlzott kockázat vállalásához vezethet, ezzel pedig nagyon felerősödnek a kudarc esélyei. (viselkedés közgazdaságtan)

Egy szójátékkal azt is  mondhatjuk, ha:

nincs PRE mortem, akkor nagy valószínűséggel lesz, PRO mortem 

Tehát a siker érdekében fontos és hasznos lehet - minden induló, nagy projekt esetében - 2-3 óra vészmadárkodás!

siker_vs_kudarc_kesz.jpg

írta: Karaszi Andrea - elemző közgazdász & coach

 

A bejegyzés trackback címe:

https://konzultacio-economy.blog.hu/api/trackback/id/tr2812702021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása